Skønne råvarer

Skønne råvarer
Grønsager fra haven

torsdag den 19. september 2013

Kanelsnurrer

En af mine ynglings film og bøger er Alle vi børn i Bullerby, og det mest hyggelige er da børnene har sovet i stalden om natten og kommer ind tidlig morgen og får mælk og kanelsnurrer. Ren hygge...

Har i løbet af årerne ledt efter en god opskrift og har endelig kommet frem til en. Ved at blande lidt forskellige: -)

5 dl kold mælk (helst sødmælk)
50g gær
ca 1 kg hvedemel
150g sukker
2 spsk havsalt
2spsk stødt kardemomme
80 g smør

fyld:
125g blødt smør
125g sukker
2spsk stødt kanel

Gæren røres ud i den kolde mælk og hvedemel, sukker, havsalt og kardemomme tilsættes og æltes i omkring 20 min ved mellem hastighed på rørmaskine. Herefter tilsættes smørret og dejen æltes yderligere 20 min til den er blank og glat.



Dejen sættes til hævning et lunt sted i omkring 1½time...



Dejen rulles ud 40x50 og smør smøres ud og derefter drysses sukker og kanel ud over. Brug hænderne til at blande fyldet godt.

En tredjedel foldes ind over...


Og den sidste tredjedel over de to andre...


Herefter rulles den ud igen 30x60 og skæres ca. 2 cm tykke strimler.
Hvordan man snurrer dem, har jeg svært ved at forklarer men denne video af Martin Johansson er bare den bedste og stå og prøve sammen med http://www.youtube.com/watch?v=SDUPwKTEdlc


 Efterhæves lunt med rent klæde over i et par timer og bages derefter ved 200 grader i ca 12-14 min.


De færdige kanelsnurrer og hold nu op et hit, de blev i familien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar