Skønne råvarer

Skønne råvarer
Grønsager fra haven

fredag den 11. oktober 2013

Mamas risotto med svampe og duebryster i hvidløgs smør

I min familie er efterår lig med risotto og svampe.  Og efter som jagten kom ind i familien, passer duebryster eller fasan fantastisk til. Så her er min opskrift på denne gudespise.
Passer til 4 personer med ondt i maven :-D
1 pk gode risotto ris
2 løg
1 bundt bleg selleri
5 fed hvidløg
2 gode glas hvidvin
1 1/2 L hønsefond
3 gode spsk Smør
Olivenolie
2 håndfulde parmesanost
1 håndfuld frisk timian
Salt og peber
En masse forskellige svampe
2 fed hvidløg hakkede
1 spsk smør
salt og peber
En masse duebryster
1 spsk smør
2 fed hvidløg knust
Salt og peber
Svampene steges i smør og hakkede hvidløg og smages til med salt og peber.  Holdes lune indtil risottoen er færdig.
Bleg selleri,  løg og hvidløg svitses i olie og smør. Risene tilsættes og svitses til de er "gennemsigtige"og hvidvinen tilsættes.  Nu skal der rører stort set hele tiden,  for st få masseret stivelsen ud af risene. Timian og salt og peber kommes i.
Når risene har suget hvidvinen kommes hønsefond i en suppeske af gangen.  Røres godt og næste ske kommes i bår risene har suget væden til sig. Fortsæt til al fonden er opraget af risene og disse er kogt møre.
Nu det aller vigtigste i en risotto nemlig de magiske 5 min. Risottoen tages af varmen og svampe,  parmesanost og 2 gode klatter smør vendes i og der kommes låg på. Vwnt i 5 min og den mest fantastiske cremet risotto er at findes.
Jeg steger duebrysterne i mens.
Smør på panden sammen med hvidløg. Brysterne steges ca 2 min på hver side og krydres med salt og peber.
Serves og guffes mens det er lunt :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar