Skønne råvarer

Skønne råvarer
Grønsager fra haven

torsdag den 19. september 2013

Cheesecake peach´n passion

Cheesecake peach´n passion




Den bedste cheesecake med fersken stykker og passionsfrugt gele på toppen. Kagen er fra byens bedste kager af Rikke Gryberg og hører under favoritkategorien. Den er i hvert fald et kæmpe hit i min familie.
Jeg har lavet lidt om på selve opskriften i det jeg har haft brugt fersken på dåse. Så her er min version. Springformen skal være 25 cm i diameter.

Bunden:
250g digestive-kiks
1tsk kanel
130g smeltet smør

Kiksene knuses i en foodprocessor eller frysepose. (det synes ungerne er sjovt) kommes i en skål og tilsættes kanel og smeltet smør. arbejdes godt sammen og fordeles i bunden af en springform.

Cheesecreme:
300g neutral flødeost
100g rørsukker
300g cremefraiche 38%
3 æg
skal og saft af en 1 økologisk appelsin
1½ spsk maizena
korn af 1 stang vanilje

Flødeost, rørsukker og cremefraiche røres sammen. Æg og appelsin tilsættes lidt efter lidt. Og til sidst røres maizena og vaniljekornene i. Hældes i springformen og bages ved 190 grader i ca 25 min. Lad køle af.

Topping:
1 ds. ferskner
2 passionsfrugter
200g vand
200g sukker
5 bl husblas

Udblød husblassen i koldt vand i 5 min. Passionsfrugterne halveres og kødet skrabes ud i en gryde sammen med vand og sukker. Lagen koges i 3-4 min. Husblassen tages op af vandet og knuges og smeltes over et vandbad. Rør husblassen i passionslagen. Ferskenerne skæres i tynde både og kommes i lagen.

Fordel lagen med med fyld over kagen og lad denne køle indtil geléen er stivnet. Da løsnes kagen fra formen med en lille kniv.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar